نرم افزار کنترل کیفیت چیست

نرم افزار کنترل کیفیت چیست

نرم افزار کنترل کیفیت در واقع نرم افزاری می باشد که براساس استانداردهای تعیین شده محصولات و کالاهای مورد نظر را کنترل کیفیت می کند. این نرم افزار طوری طراحی شده که محصول را از نظر کیفی آنالیز می نماید و بررسی می کند که استانداردهای تعیین شده در آن رعایت شده است یا نه. می توان این گونه بیان کرد که نرم افزار کنترل کیفیت، کالاها و یا خدمات تولیدی که استاندارد نیستند را مشخص می کند و معیوب بودن آن ها را گزارش می نماید. این روزها استفاده از نرم افزار های کنترل کیفیت در سازمان ها و یا کسب و کارهای کوچک یکی از الزامات می باشد که به فرایند تولید و کنترل کالاها کمک زیادی می کند. کنترل کیفیت یکی از موارد پراهمیت برای تولید می باشد.
فرقی نمی کند که محصول شما شوینده و یا مواد غذایی باشد، برای این که بتوانید خریداران و مشتریان کالا را حفظ کنید باید از نرم افزار کنترل کیفیت استفاده نمایید. این نرم افزار ها با داشتن قابلیت ها به مدیران و صاحبان کسب و کارها این امکان را می دهند که بتوانند برای واحدهای کنترل کیفیت خود برنامه های مختلفی را تعریف کنند و آن ها را کنترل نمایند. علاوه براین گزارش های مختلف و جامعی را ارائه می دهند که در تولید و کنترل کیفیت تأثیر مثبت زیادی ایجاد می کند. با پیشرفت هر روز تکنولوژی و دیجیتالی شدن کسب و کارها، نرم افزار های کنترل کیفیت گزینه خوبی برای مدیران می باشد تا بتوانند با کیفیت ترین ها را تولید کنند.

 


چرا باید از نرم افزار کنترل کیفیت استفاده نمود ؟


کیفیت یکی از عوامل بسیار مهم برای تولید کنندگان می باشد. این روزها بیشتر مصرف کنندگان کالاهایی را خریداری می کنند که کیفیت بالا و مرغوبی دارند. استفاده از نرم افزار کنترل کیفیت سبب می گردد که کیفیت محصولات بررسی شود. اگر به سراغ خریداران و مصرف کنندگان بروید همیشه برندهایی را نام می برند که کیفیت محصولات آن ها نسبت به بقیه در سطح بالاتری قرار دارد. به کمک یک نرم افزار کنترل کیفیت مدیران و صاحبان کسب و کار می توانند در کمترین زمان ممکن برنامه ها و پلن های مختلفی را پیاده سازی کنند و کیفیت کالاها را ارزیابی نمایند. نرم افزار کنترل کیفیت، در واقع روشی برای تعیین رعایت استاندارد در یک شرکت و یا سازمان می باشد. 
این نرم افزار ها معمولاً کیفیت کالاها و محصولات را در کنار برنامه ریزی مناسب حفظ می کنند. مزیت نرم افزار کنترل کیفیت را می توان این گونه بیان کرد که بدلیل کنترل بالا روی محصولات و کالاها، ضایعات غیرعادی کاهش پیدا می کنند و از تولید محصولاتی که نامرغوب و معیوب هستند جلوگیری می گردد. سازمان هایی که از نرم افزار کنترل کیفیت استفاده می کنند معمولاً سطح کیفی بالایی دارند. یک نرم افزار کنترل کیفی خوب دارای ویژگی هایی مثل: امکان تعریف استانداردهای مختلف، امکان ایجاد درخواست و دستور بازرسی، امکان ایجاد درجه بندی محصولات، قابلیت ثبت بازرسی کیفی و قابلیت بررسی پیشرفت کیفی را دارد.