محاسبه قیمت تمام شده

محاسبه قیمت تمام شده

محاسبه قیمت تمام شده یکی از اصلی ترین کارهایی می باشد که شما می توانید از آن ها بهره بگیرید. باید بدانید که امروزه در شرکت ها و مجموعه های گوناگون چه بزرگ و چه کوچک، بهای تمام شده حرف اول را می زند. چون که از بخش های مهم حسابداری در نرم افزار امور مالی می باشد. اگر بهای تمام شده در نظر گرفته نشود، مشکلات زیادی برای یک مجموعه ایجاد می کند. 
محاسبه قیمت تمام شده به مدیران و همین طور افراد مسئول در حوزه های مالی کمک می کند تا بتوانند ورودی ها و خروجی ها را در نظر بگیرید. از این شما باید از نرم افزار های قیمت تمام شده استفاده کنید.
نرم افزار بهای تمام شده ی کسری قابلیت ها ارائه می دهد تا شما بتوانید هزینه های تولید یک محصول از مواد اولیه، دستمزدها و ... را محاسبه کنید و آن ها را برای تولید محصولات بعدی در نظر بگیرید. 

 


چرا باید محاسبه قیمت تمام شده را انجام دهید؟


محاسبه قیمت تمام شده یک سری قابلیت ها را در اختیار شما می گذارد، اول از همه این که شما می توانید میزان هزینه ها را در نظر بگیرید. دومین مورد این است که می توانید در زمان قابلیت های گوناگون را در نظر بگیرید. باید بدانید که نرم افزار های قیمت تمام شده یک سری موارد را در اختیار شما می گذارد. در نتیجه به عنوان یک مجموعه شما نیاز دارید تا موارد مختلف را کنترل کنید. 
موارد گوناگون برای محاسبه قیمت تمام شده وجود دارد، شما باید آن ها را در نظر بگیرید تا برای برنامه های بعدی برنامه ریزی داشته باشید. از این رو محاسبه قیمت تمام شده در اولویت برای شما قرار دارد. 

 

نرم افزار بهای تمام شده چیست؟


نرم افزار قیمت تمام شده یکی از پر مصرف ترین نرم افزارها در جاهای گوناگون می باشد. امروزه شما می توانید این نرم افزارها را به عنوان پر کاربرد ترین ها بهره مند شوید. از این رو باید بدانید که نرم افزار قیمت تمام شده برای هر کسب و کاری الزامیست و هزینه ها را به صورت ماهانه، سالانه و هفتگی دسته بندی می کند. 
گزارشاتی که این نرم افزار به شما ارائه می دهد، دقیق می باشد و شما می توانید از آن ها برای ایجاد تغییرات بهره مند شوید. در نتیجه تغییراتی که در اختیار شما می دهد یک سری قابلیت ها دارد، پس شما می توانید از آن ها بهره مند شوید. 

 

عوامل اصلی در قیمت تمام شده


•    مواد اولیه
•    دستمزد و پرداخت ها
•    سایر هزینه های تولید

 

مواد اولیه:

نخستین عاملی که در تولید کالاها در نظر گرفته می شود مواد اولیه است. مواد اولیه جالب است بدانید که خودش به دو قسمت مجزا تقسیم می شوند که عبارتند از:
•    مواد مستقیم که در آن تولید محصول از کالای تولید شده جدایی ناپذیر می باشد.
•    مواد غیر مستقیم که قسمتی از مواد مصرفی می باشد که برای ساخت محصولات ضروری می باشد. 

 

پرداختی ها:


بخش دومی که در محاسبه قیمت تمام شده به کار می رود. پرداختی ها به شمار می رود. پرداختی ها یعنی همان دستمزد کار که در فرآیند طراحی و تولید کالا به افراد و پرسنل حاضر پرداخت می شود. دستمزد ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از:
دستمزد مستقیم:
به پرداختی هایی می گویند که بابت کاری در نظر گرفته می شود که مستقیم به مواد اولیه برای تولید کالاها استفاده می شوند. 

 

دستمزد غیر مستقیم:


این دستمزد یکی دیگر می باشد که بابت فعالیت هایی پرداخت می گردد که مستقیما در تولید محصول نقشی ندارند که از جمله آن ها می توان به هزینه های جا، حقوق نگهبانان و ... اشاره کرد. 

 

هزینه های دیگر:


بخش دیگری که در محاسبه قیمت تمام شده حرف اول را می زند، سایر هزینه ها می باشد. به تمامی هزینه هایی که در تولید یک محصول اتفاق می افتند اما نمی توان آن ها را جزء دو دسته بالا دانست، هزینه های دیگر می گویند. به عنوان مثال هزینه های تعمیر دستگاه ها و تجهیزات سایر هزینه ها می گویند. 

 


بخش های محاسبه بهای تمام شده:


    بخش مواد مستقیم
    دستمزد های مستقیم
    سایر هزینه ها
    بخش محصول در جریان ساخت
    قسمت محصول تولید شده