مقاومت مصرف موجودی یا نرخ مصرف

مقاومت مصرف موجودی یا نرخ مصرف

اگر واحد تولیدی یا کسب و کار تولیدی هستید بررسی مقاومت مصرف موجودی که به آن نرخ مصرف هم می گویند اهمیت زیادی دارد. در واقع بررسی دسترسی راحت به مواد اولیه که شما نیاز دارد تا تولید را انجام دهید روی برنامه ریزی و فرآیند تولید کردن محصولات اهمیت بالایی دارد. در واقع یک کسب و کار موفق می تواند در نظر داشته باشد که تا چه اندازه موجودی انبار آن اهمیت دارد، اگر شما یک سازمانی باشید که بدون برنامه ریزی به سمت تولید و عرضه محصولات بروید در دنیای پر رقابت امروز دوام بالایی نخواهید داشت.

 

اهمیت نرخ مصرف در برنامه ریزی تولید

مدیریت سازمان و کسب کارهای تولیدی به صورتی است که ریز به ریز مواردی که در تولید اهمیت دارد، روی فرآیند های نهایی تاثیر می گذارد. یعنی یک مدیر موفق تمامی مراحل و جنبه های مختلف را در مورد آن در نظر داشته و کمک می کند تا انجام یک هدف ساده تر صورت بگیرید.

در واقع برنامه ریزی تولید مشخص می کند که فعالیت های شما به چه سمت و سویی برود و یک سری کارها به چه صورت انجام شود. در واقع منابع تولید به خصوص عواملی انسانی دقیقا مشخص می کند که چه کاری باید چه زمانی و چه فعالیتی باید انجام شود. همه این ها در کنار هم دیگر نشان می دهد تا یک کسب و کار چطور به موفقیت می رسد.

اما نرخ مصرف یا مقاومت مصرف موجودی چه تاثیری در برنامه ریزی تولید دارد؟ همان طور که گفتیم نرخ مصرف نشان می دهد تا چه اندازه یک تولیدی موجودی در انبار دارد، به عنوان مثال شما یک تولیدی کفش یا پوشاک را در نظر بگیرید، در این تولیدی شما برای یک ماه آینده یا برای تولید 500 جفت کفش موجودی و مواد اولیه کافی دارید و پس از آن دیگر مواد اولیه شما یا هر آن چه که برای تولید نیاز است به پایان می رسد، به این عامل مقاومت مصرف موجودی می گویند.

اگر بخواهید این را در برنامه ریزی تولید در نظر بگیرید، یکی از مهم ترین فرآیند ها و عوامل می باشد که برنامه ریزی تولید را برای شما ایجاد می کند، برنامه ریزی تولید یکی از فاکتورهای مهم در برنامه های بلند مدت، بررسی نرخ مصرف و هم راستا کردن بخش های گوناگون از جمله بازاریابی، تدارکات، تولید و .... با آن است.

 

اهمیت موجودی و نرخ مصرف

از ابتدای تولید و آماده سازی یک محصول شما می توانید در نظر داشته باشید که این موارد چطور برای شما پیاده سازی می شود، منابع انسانی یعنی تعداد نفراتی که نیاز است تا وارد چرخه تولید شوند، دستگاه های مورد نیاز، مواد اولیه که برای محصول اهمیت دارد و موجودی از مواردی هستند که باید در نظر گرفته شوند تا یک محصول به درستی به بازار وارد شود.

در میان آن ها موجودی انبار اهمیت زیادی دارد. بهره گیری از سیستم کنترل موجود در برنامه ریزی باعث می شود تا شما همیشه کالاهای خود را موجود نگه داشته و یک سری محصولات را انبار کرده و یک سری محصولات را خارج کنید، زمانی که شما انبار خودتان را بررسی می کنید متوجه می شوید در چرخه تولید در کجا قرار دارد.

مقاومت مصرف موجودی یا نرخ مصرف به شما برای کنترل موجودی انبار، تهیه مواد اولیه مجدد و خرید برای انبار کمک زیادی می کند، اگر مقاومت مصرف موجودی در سازمان بررسی نشود، حجم کم کالا یا تولید در زمان افزایش تقاضا و فروش سبب شده تا شما کمبود داشته باشید و این عامل در تمام جنبه ها تاثیر دارد، اگر میزان مقاومت مصرف را به درستی مشخص نباشد، روی مشتری مداری، ارسال محصول به دست مشتریان، مدت زمان استفاده و ...حتی فروش تاثیر می گذارد.

 

مزایای بررسی مقاومت مصرف موجودی:

 

برنامه ریزی برای ایجاد تغییرات و اصلاح

یکی دیگر از کارهایی که شما باید در این زمینه در نظر داشته باشید این است که چطور برای کسب و کارتان در اهداف آینده یک سری اصلاح انجام دهید، انجام تغییرات و به روز رسانی موجودی ها بزرگ ترین تاثیر را در خرید و فروش آینده شما مطابق با نیازهای مشتری و تقاضا محصول می کند. اگر شما ندانید که مقاومت مصرف موجودی یا نرخ مصرف شما برای تولید هر محصول چقدر است، نمی توانید روی فروش جدیدتان حساب کرده و تغییراتی که لازم است را انجام دهید. برنامه ریزی مالی و بررسی موجودی انبار نقش پر رنگی روی یک دیگر دارند، پایه های مالی یک کسب و کار در واقع ستون های آن می باشند که نشان می دهند شما در آینده به چه تعداد محصول و چه مواد و چه هزینه هایی نیاز دارید، پس می توان نتیجه گرفت مقاومت مصرف موجودی بیشتر از آن چه که ما فکرش می کنیم در کنترل و مدیریت یک واحد تولیدی تاثیر دارد.

شرکت های بزرگ که امروزه محصولات متنوعی به سراسر دنیا ارسال می کنند، واحد های قوی و پرسنل زیادی برای بررسی مقاومت مصرف موجودی یا نرخ مصرف اختصاص می دهند، چرا که کاملا با تاثیر آن واقف هستند و می دانند که اگر نتوانند موجودی انبار خود را با نیاز روز هماهنگ کنند، نمی توانند در بین رقبایشان فروش مناسبی به دست آورند. اگر شما قصد دارید تا یک واحد تولیدی چه کوچک چه بزرگ موفقی داشته باشید، بررسی مقاومت مصرف موجودی یا نرخ مصرف باید جزء برنامه ریزی ها و اولویت بندی شما باشد.