کاردکس کالا را در انبار
گزارش بگیرید

 شاخص مهم irt را

بررسی نمایید

شاخص ITR در انبار برای چیست؟

شاخص ITR در انبار برای چیست؟

مدیریت و برنامه ریزی برای تولید اهمیت بسیار زیادی دارد، بررسی موجودی ها، نیاز به مواد های اولیه، خرید مجدد و بستن سفارشات تمام در آن باید بررسی شود تا سازمان بتواند به یک هدف کلی در خرید و فروش برسد. در واقع تمامی نیازهای مالی که یک شرکت دارد، گسترش کسب و کار و میزان سودهای سالیانه به این موارد بستگی دارد.

هر کدام از ما در طول روز ممکن است محصولات گوناگونی از برند های مختلفی را تهیه کرده و از آن ها استفاده کنیم، اما همین محصولات از زمان آغاز فرآیند تولید تا چرخش در بازار موارد و مراحل زیادی را طی کرده اند تا به دست ما رسیده اند.

اگر جزء صاحبان شرکت ها و تولیدی ها باشید، در جریان هستید که انبارداری و مدیریت انبار تا چه اندازه اهمیت دارد. در مدیریت موجودی انبار ها از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده شرکت به شمار می رود و همیشه باید مدیریت خوبی روی آن انجام شود و از شاخص های گوناگونی برای ارزیابی آن ها استفاده کنند.

در واقع هدف اصلی از استفاده کردن شاخص هایی مانند شاخص ITR در انبار این است که بتوان میزان بهره وری، میزان موجودی ها مانند موجودی اسمی و بستن سفارشات و .... را به صورت کلی بررسی کرد.

 

شاخص ITR چیست؟

ابتدا بهتر است نگاهی به شاخص ITR بیاندازیم. ITR که به آن دوره گردش موجودی کالا هم گفته می شود یکی از بخش های مهم در انبار داری و بررسی میزان موجودی هاست. آی تی آر در واقعنشان می دهد که موجودی یک محصول یا مواد اولیه یک شرکت با توجه به حوزه فعالیت آن، در چه زمانی به فروش رسیده و مجدد جایگزین شده است. در این شاخص مدت زمان به عنوان مثال 12 ماه یا یک سال مالی هم در نظر گرفته می شود.

 

اهمیت این شاخص

میزان محصولی که یک شرکت یا سازمان توانسته در طول یک دوره به فروش برساند نقش اصلی را در میزان فروش آن ها و بررسی این که چقدر توانسته اند از کالایشان را در بازار عرضه کنند بستگی دارد. شرکت هایی که شاخص آی تی آر خوبی دارند گردش شان در بازار زیاد است و انبار آن ها پر و خالی می شود. اما شرکت های کم سود این شاخص برایشان عدد خوبی نیست. شما با بررسی کردن این موضوع می توانید تغییرات لازمه را روی کار خودتان ایجاد کنید و برنامه ریزی ها را تغییر دهید. در واقع این شاخص به شما کمک زیادی در آینده نگری و چشم داشت محصولات تان در بازار می کند.

این شاخص در بررسی انبار موجودی کالاهای شما نقش پر رنگی داشته و همیشه باید برای محصولاتی که می خواهید آن ها را مجدد سرمایه گذاری کنید این کار را انجام دهید.

 

محاسبه شاخص ITR

برای محاسبه آی تی آر به زبان ساده باید به روش گفته شده عمل کرد:

تعداد دفعات گردش کالا: یعنی بهای تمام شده محصول فروخته شده تقسیم بر موجودی کالا

متوسط موجودی: یعنی جمع موجودی ابتدا و انتهای دوره تقسیم بر دو

دوره گردش محصول: 360 تقسیم بر تعداد دفعات گردش محصول

 

 

محاسبه شاخص ITR با یک مثال ساده

برای این مفهوم و نحوه محاسبه این شاخص را بهتر درک کنید، تصور کنید که یک تولیدی کارتن یا شرکت کارتن سازی دارید. ما می خواهیم برای 6 ماه شاخص ITR را محاسبه کنیم. به عنوان مثال موجودی ابتدای دوره کارتن سازی شما = 350 عدد است و موجودی انتهای دوره شما 460 عدد می باشد. برای انجام این کار به متوسط موجودی و کل خروجی دوره هم نیاز داریم که از جمع و تقسیم دو فاکتور بالا به دست می آیند. به صورت خلاصه:

مدت زمان محاسبه شده = برای 6 ماه

موجودی ابتدایی: 350

موجودی نهایی: 460

متوسط موجودی= (350+460)/2 = 405

میزان خروجی دوره =1500 عدد

 

محاسبه شاخص ITR = کل خروجی دوره / متوسط موجودی طی دوره

= 405/1500 = 37

شاخص ITR برای کارتن سازی ما طی 6 ماه = 37

 

شاخص ITR چه چیزی را به ما می فهماند؟

شاخص آی تی آر و محاسبه آن اصلا برای چیست؟ در پاراگراف قبلی یک مثال برای محاسبه آی تی آر را انجام دادیم، اما این عدد نهایی به دست آمده چه چیزی را به ما نشان می دهد. هر چه عدد آی تی آر به دست آمده برای تولیدی شما بیشتر باشد نشان می دهد که محصول شما پر گردش تر یا پر فروش تر بوده است. خود ITR نشان می دهد که یک محصول چند بار در انبار گردش پیدا کرده است و چند روز پر و خالی شده است. اگر شما بخواهید یک محصول را بررسی کنید که آیا گردش شما ضعیف بوده است یعنی فروش شما دچار مشکل است که باید با توجه به آن یک سری تغییرات را انجام دهید یا خیر؟ یا این که فروش شما چقدر بالا بوده است و بازدهی تان را تا چه اندازه می توانید بیشتر کنید، بهتر از شاخص ITR استفاده کنید.