تنوع تعریف موجودی اسمی
از سفارش
از رسید موقت
از انبار پای کار

تفاوت موجودی اسمی و موجودی واقعی در نرم افزار انبار

تفاوت موجودی اسمی و واقعی در نرم افزار انبار

برای شرکت ها و سازمان، میزان موجودی اهمیت زیادی دارد. تولید کنندگان که محصولات متنوعی عرضه می کنند، همیشه یک سری محصولات و کالاها را تولید کرده و در انبار خود قرار می دهند، به همین دلیل میزان موجودی کالاهای آن ها در انبار روی سفارش شان تاثیر می گذارد. اگر بخواهیم به شما بگوییم، میزان فروش و ثبت سفارش پرسنل یک سازمان به تعداد کالاهای موجود در انبار آن ها و تعداد پیش فاکتورشده و فروخته شده بستگی دارد.

در نتیجه در طراحی نرم افزارها، امکان بررسی و ثبت میزان موجودی واقعی انبار و موجودی اسمی انبار اهمیت زیادی دارد و کمک بالایی به روند خرید و فروش می کند.

در واقع زمانی که شما از نرم افزارهایی استفاده می کنید که قابلیت های بررسی موجودی ها را دارند به شما کمک کرده تا صحت موجودی را ارزیابی کنید و همین که هزینه های سرمایه های انباشت شده را کاهش داده و بهره وری را بیشتر کنید. در ادامه به شما مواردی را در این زمینه می گوییم پس با ما همراه باشید.
 

 

نگاهی به موجودی واقعی

موجودی واقعی به محصولات حاضر در انبار کالای شما گفته می شود، به عنوان مثال یک شرکت تولید کننده کفش، روزی هزار عدد کفش تولید کرده و به انبار ارسال می کند، به این عدد محصول که به انبار ارسال شده موجودی واقعی گفته می شود که بسیاری از افراد به آن موجودی چشمی هم می گویند. از طرفی اگر شما 100 محصول از این هزار عدد را به بازار عرضه کنید، موجودی واقعی انبار شما 900 عدد کفش می باشد.

 

موجودی پیش فاکتور چیست

کارخانجات و شرکت های گوناگون برای عرضه محصولات گوناگون خود پیش فاکتور صادر می کنند. پیش فاکتور صادر کردن بخشی از روند فروش محصولات در شرکت های مختلف است، یعنی سفارش مشتری را ثبت کرده تا مراحل پرداخت و برآورد هزینه انجام شود. زمانی که ثبت سفارش انجام شده و پیش فاکتور صادر می شود، این تعداد عددی که در فاکتور پیش فروش شده است از موجودی واقعی کم شده است. به عنوان مثال اگر شما هزار کفش در انبار داشته باشید و 500 عدد آن را سفارش گرفته باشید، موجودی اسمی انبار شما 500 عدد می باشد و موجودی پیش فاکتور میزان کالاهایی است که پرسنل فروش می توانند عرضه کنند. 

 

 

کاربرد موجودی اسمی در خرید و سیستم پیش فاکتور

موجودی اسمی تنها در فروش نیست، بلکه از آن برای خرید هم استفاده می کنند. در برخی از زمان ها پرسنل فروش یک شرکت برای یک تعداد محصول فاکتور خرید صادر می کند. به عنوان مثال 200 عدد قطعه برای یک دستگاه خریداری شده است، در این زمان موجودی واقعی این شرکت 200 عدد قطعه است و شما این تعداد محصولات را در انبار خود برای عرضه کردن دارید.

از طرفی یک زمانی شما سفارش خرید را انجام می دهید، یعنی پیش خرید کرده اید تا محصول به دست شما برسد، یعنی مسئول تدارکات شرکت شما 800 عدد دیگر سفارش خرید داده است، در این زمان موجودی انبار شما 1000 عدد قطعه می باشد، این 1000 عدد موجودی اسمی می باشد.

در بررسی موجودی کالا ما مرحله ای داریم به نام منطقه زرد انبار یعنی کالا منتظر کنترل کیفیت مواد اولیه است در این زمان محصولات پس از رسید موقت انبار وارد انبار شده اند، اما هنوز ثبت کامل نشده است، زمانی که از این مرحله رد می شود و تایید می شود به موجودی واقعی در خرید اضافه می شود.

 

 

اهمیت کنترل موجودی

بررسی کردن میزان ورودی کالاها، جزء برنامه مهمی از خرید و فروش در شرکت ها و سازمان ها می باشد. ثبت سفارشات جدید، فروش محصولات، قیمت گذاری روی آن ها و میزان عرضه به بازار تماما به کنترل موجودی بستگی دارد. مدیریت موجودی سبب می شود تا مدیران بتوانند اطلاعات جامع و کامل از میزان ورود و خروج محصولات به انبار و کالاهای موجود داشته باشند و سطح آن ها را در نظر بگیرند.

با بررسی کرده موجودی های اسمی و واقعی در انبار، می توانند زمان لازم را تشخیص دهند که زمانی باید مجدد اقدام به خرید کرده و یا این موجودی واقعی   و موجودی اسمی را بندند. شاید این کار در نگاه اول کاری بدیهی باشد، اما کمک می کند تا شما بتوانید از ضرر و زیان جلوگیری کرده و محصولات خود را به خوبی موجود داشته باشید.

انجام این کارها و موارد هر چند نیاز به نیروی انسانی مخصوص خود دارد، اما داده ها و اطلاعات باید در آن دقیق باشند، به همین دلیل بهترین کار این است که شما برای مدیریت موجودی و تجزیه و تحلیل موجودی اسمی، موجودی واقعی و موجودی پیش فاکتور از نرم افزار های مناسب با قابلیت های بالا استفاده کنید.

 

نحوه سفارش نرم افزار موجودی اسمی و واقعی

تا به این فهمیدیم موجودی ها در انبار تا چه اندازه اهمیت دارد و روی روند کسب و کار و مدیریت برنامه ها اهمیت دارد، اگر شما اطلاعات دقیق و کافی درمورد برای موجودی ها نداشته باشید نمی توانید عرضه را در کسب و کارتان کنترل کنید.

مجموعه فکر گستر با سال ها سابقه در زمینه طراحی و تولید نرم افزارها و ارائه اطلاعات دقیق و جامع برای مشخص شدن تفاوت موجودی اسمی و واقعی در نرم افزار ها به شما بهترین برنامه ها ارائه می دهد. شما می توانید پیش از خرید با کارشناسان فکر گستر مشورت کرده و سپس اقدام خرید کنید. ویژگی های این مجموعه عبارتند از: